Trwa ładowanie...
ycipk-22dlc4

Bilet to "strata pieniędzy". Jazda na gapę się opłaca?

Komunikacją miejską jeździ w Warszawie każdego dnia trzy miliony osób. Kontrolerów jest tylko 166.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Bilet to "strata pieniędzy". Jazda na gapę się opłaca?
ycipk-22dlc4

- Nie kupuję biletów, bo to strata pieniędzy. Na trasie do mojej pracy kontrolerzy nie jeżdżą - mówi Adam z Warszawy, który na gapę podróżuje od ponad roku. Takich osób stołeczną komunikacją jeździ więcej. - Mamy świadomość przypadków notorycznego uchylania się od płacenia za przejazd - tłumaczy Magdalena Potocka z Zarządu Transportu Miejskiego .

- Kiedyś regularnie kupowałem bilet 3-miesięczny. Przestałem, gdy straciłem pracę i musiałem ciąć budżet. Znalazłem nowe zatrudnienie, ale biletu już nie kupuję, bo mam ważniejsze wydatki - opowiada Adam i dodaje: - kontrolerów spotyka się najczęściej raz na trzy miesiące. To oznacza, że nawet jak dostanę mandat, wychodzę na zero, bo tyle samo zapłaciłbym za bilet okresowy - wyjaśnia.

Podobnie uważa Kamil, student UW - Bilet to strata pieniędzy, a jazda na gapę, choć ryzykowna, pozwala zaoszczędzić kilka stówek. W Warszawie jest tak mało kontrolerów, że trzeba mieć pecha, aby dostać mandat - opowiada w rozmowie.

ycipk-22dlc4

Kamil zawsze miał szczęście. Bez biletu jeździł pół roku. Przestał, bo dostał pracę w korporacji. - Muszę chodzić w garniturze, eleganckich butach i z laptopem. W takim stroju nie chciałbym zostać złapany za jazdę bez biletu - tłumaczy. Jak to jest dostać karę za brak biletu wie Adam. - Spotkało mnie to już dwa razy. Na rok jazdy to i tak dobry wynik. Z ekonomicznego punktu widzenia jestem na plus - mówi wyraźnie zadowolony z siebie.

Kara za jazdę bez biletu w Warszawie wynosi 266 złotych. Osoby, które uiszczą opłatę na miejscu kontroli zapłacą mniej, bo niecałe 160 złotych. Bilet 3-miesięcznego to wydatek 280 zł. Adam rzeczywiście się opłacało, ale nie każdy może mieć tyle szczęścia.

- Nie odważyłabym się jechać bez biletu. Nie ma miesiąca, w którym nie spotkam kontrolerów. Czasem sprawdzają mi bilety, nawet kilka razy w ciągu dnia - mówi pasażerka podróżująca autobusem linii 187. Skąd tak odmienne opinie u naszych rozmówców?

Komunikacją miejską jeździ w Warszawie każdego dnia trzy miliony osób,* a kontrolerów jest tylko 166*. Mimo to ZTM zapewnia, że pracowników sprawdzających bilety można spotkać wszędzie. - W rozliczeniu miesięcznym na terenie aglomeracji warszawskiej kontrolowanych jest 99 lub 100 procent linii - mówi rzeczniczka ZTM.

ycipk-22dlc4

Przeczytajcie też: Dane osobowe "kanarów" w sieci!

Czy są linie, które upodobali sobie kontrolerzy?

Zdaniem pasażerów zwrot "proszę bilet do sprawdzenia" najczęściej usłyszymy w metrze. - Stacja Centrum, tam bez ważnej karty przejazdu lepiej się nie zapuszczać. Najwięcej pasażerów, najwięcej potencjalnych gapowiczów. Kontrolerzy o tym wiedzą. Myślę, że po otwarciu drugiej linii metra ich nowym bastionem może stać się Świętokrzyska - mówi Adrian. Z tą opinią nie zgadza się ZTM. - Wyznaczamy kontrolerom rejony pracy, nie mogą ich wybierać dobrowolnie - tłumaczy Magdalena Potocka i dodaje, że każdego dnia są to inne miejsca.

- Miałem swoją metodę. Stałem przy kasowniku z biletem i obserwowałem ludzi na przystanku. Kontrolerów łatwo rozpoznać, bo są charakterystycznie ubrani. Ciemna kurtka, torba na ramieniu i podejrzliwie spojrzenie - opowiada Kamil.

ycipk-22dlc4

ZTM zdaje sobie sprawę, że nie wszystkich gapowiczów można wyłapać i tłumaczy dlaczego warto być uczciwym. - Korzystając z transportu publicznego bez wnoszenia opłat działamy na niekorzyść wszystkich pasażerów. Wpływy z biletów pozwalają na utrzymanie komunikacji miejskiej na obecnym, wysokim poziomie - mówi Potocka i przypomina. - W przypadku notorycznych gapowiczów na policję kierowane są zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia polegającego na trzykrotnym wyłudzeniu przejazdu.

MF/WP.pl

*Przeczytajcie też: Więcej wpływów z podatków to więcej inwestycji *

Podziel się
ycipk-22dlc4
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-22dlc4

ycipk-22dlc4
ycipk-22dlc4