Trwa ładowanie...

Co z tą klimatyzacją w autobusach?

Niektórzy warszawiacy tak się wkurzyli, że założyli profil na portalu społecznościowym.

Share
Co z tą klimatyzacją w autobusach?
d1bk2l1

Wczoraj w Warszawie było prawie 40 stopni. Zanim z nieba spadł silny deszcz z gradem, pogoda była nie do wytrzymania. Jeszcze gorzej było w stołecznej komunikacji miejskiej.

- W niedzielę jechałam kilkoma autobusami. W żadnym z nich klimatyzacja nie działała. Ludzie otwierali na ośwież okna, żeby się nie udusić. Tam, gdzie były one zablokowane, zupełnie nie dało się wytrzymać - mówi Maria, mieszkająca przy skrzyżowaniu al. Solidarności z Okopową.

Ten problem nie występuje w Warszawie po raz pierwszy. Jak wiadomo, klimatyzacja jest jedynie w połowie pojazdów obsługiwanych przez ZTM. Tylko, że na chłód w autobusach trafić można dużo rzadziej. - Latem podróżuję autobusami cały czas - opowiada Michał, który mieszka w podwarszawskich Ząbkach - Może raz dziennie trafiam na odpowiednią temperaturę w autobusie czy tramwaju. Najczęściej jednak klimy nie ma, albo działa bardzo słabo. Kierowca poproszony o podkręcenie chłodzenia często mówi, że bardziej już się nie da. O co chodzi? Nowe autobusy już szwankują? Klimatyzacja nie daje sobie rady z północnoeuropejskim latem? - głośno pyta.

d1bk2l1

Z kolei* pani Alina z Bemowa zwraca uwagę na jeszcze inny problem*: - Jeżdżę codziennie na tej samej trasie. W upały muszę podróżować w niemiłosiernym upale. Dziś z kolei jest chłodniej i przyjemniej, a klimatyzacja w autobusie, w którym jechałam, była podkręcona maksymalnie. Aż musiałam założyć sweter. Nagle okazuje się, że można, tylko dlaczego jedynie w dni chłodniejsze? - żali się.

Zarząd Transportu Miejskiego deklaruje, że lato jest czasem wzmożonych kontroli działania klimatyzacji w komunikacji miejskiej. Kontrola polega m.in. na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu i sprawdzeniu nawiewu chłodnego powietrza z „kratek” klimatyzacji. Sprawdzane jest także, czy systemy chłodzenia posiadają aktualne certyfikaty i są należycie serwisowane (m.in. wymiana filtrów, czyszczenie chłodnic i uzupełnianie tzw. czynnika chłodzącego). Kontrole są prowadzone każdego dnia, ze szczególnym nasileniem, gdy temperatura powietrza przekracza 25 stopni Celsjusza. Tylko, że żaden z naszych rozmówców nigdy nie trafił na taką kontrolę.

Na Facebooku powstała już grupa o nazwie "ZTM włączcie nam klimatyzację". "Jak co roku przyszły pierwsze upały i pierwsze szklarnie wyjechały na warszawskie ulice. Stoimy w rozgrzanym autobusie wśród zapachu spoconych pasażerów. Tymczasem nasi przewoźnicy chwalą się, że autobusy mają nowoczesną klimatyzację śródziemnomorską. No to niech ją włączą!" - piszą oburzeni mieszkańcy stolicy. Na tej stronie znajdują się dokładne instrukcje, jak postąpić w sytuacji, gdy kierowca odmówi włączenia klimatyzacji, albo gdy ta po prostu nie działa. Organizatorzy tej grupy zachęcają warszawiaków do działania i słania skarg do ZTM, gdyż uważają, że tylko w ten sposób zmobilizują Zarząd do działania. Zapewniają, że zależy im na zmianie na lepsze, nie tylko na szerzeniu negatywnych opinii o stołecznej komunikacji miejskiej., "Chcemy podróżować w chłodnych autobusach i tramwajach, a nie w szklarniach - piszą. I my się z nimi zgadzamy!

Pamiętajmy, że sygnały o nieprawidłowym funkcjonowaniu klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej pasażerowie mogą zgłaszać ZTM pod numer Infolinii (22) 194 84 albo za pośrednictwem strony internetowej ztm.waw.pl (zakładka kontakt). Można też wysłać wiadomość na Facebooku.

d1bk2l1

Zgłoszenia zdarzeń, kiedy kierowca odmówił włączenia systemu chłodzenia wnętrza pojazdu są przekazywane właściwemu przewoźnikowi, który powinien wyjaśnić sytuację i w razie potwierdzenia się zarzutów - wyciągnąć konsekwencje wobec swojego pracownika. Jeśli informacja przekazywana jest ZTM z podaniem przez pasażera danych personalnych i adresowych, traktowana jest jako oficjalna skarga. W takim przypadku, po przesłaniu sprawy przewoźnikowi jest on zobowiązany nie tylko zweryfikować dane zdarzenie, ale także udzielić pisemnych wyjaśnień pasażerowi.

d1bk2l1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1bk2l1
d1bk2l1