Trwa ładowanie...

Czy mieszkańcy Warszawy mają prawo do swojego miasta?

Zobaczcie dziewięć Tez Miejskich, które zostały przybite do drzwi ratuszów w 9 miastach oraz przekazane lokalnym władzom

Czy mieszkańcy Warszawy mają prawo do swojego miasta?
d35e4pr
d35e4pr

Stolica od zawsze była miejscem rozgrywek partyjnych. Czy przed, czy po 1989 roku, mieszkańcy mogli zaledwie obserwować z boku to, co się z miastem dzieje, bez większego wpływu. Nikt nie pytał nas o zdanie, a protesty mieszkańców, czy dotyczące obrony zabytku, czy losu biedniejszych mieszkańców na niewiele się zdawały. Oczywiście miasto proponuje warszawiakom konsultacje społeczne (dotyczące z reguły spraw mało ważnych, np. gdzie postawić siłownie), ostatecznie decyzje podejmowane są jednak bez udziału mieszkańców, a niektóre wizualizacje wręcz kosmicznie różnią się od tego co widzimy na ulicy.

Jednym z najczęściej pojawiających się zarzutów przed referendum był brak komunikacji władz miasta z mieszkańcami. W Warszawie mieszka ponad 1,7 mln osób, czynnie pracuje 820 tys. osób. Ci ludzie chcieliby mieć wpływ na to, co się dzieje wokół nich, a nie tylko otrzymywać informacje o tym, że za jakiś czas, w tym lub innym miejscu stanie nowy biurowiec.

* Niedawno opublikowaliśmy wizualizacje Stowarzyszenia Michałów*, na którym można było zobaczyć, jak mogłyby wyglądać ulice Pragi gdyby zostały wdrożone projekty uspokojenia ruchu samochodowego. Komentarze pod artykułem i na naszym fanpejdżu były bardzo podobne: ludzie bardzo chcieliby, by tak wyglądały ulice, natomiast nie wierzą, że ich głosy wzięte zostaną pod uwagę.

Kilka dni temu zakończył się w Poznaniu Kongres Ruchów Miejskich, na którym zostały wypracowane i uchwalone w głosowaniu Tezy Miejskie. Warto im się przyjrzeć. Uczestnicy kongresu uważają, że miasta potrzebują mądrej, dalekowzrocznej polityki miejskiej i prawa, wspierającego ich zrównoważony i sprawiedliwy rozwój, demokrację miejską, ale także: społeczeństwo obywatelskie

d35e4pr

Po zakończeniu Kongresu zostały przybite do drzwi ratuszów w 9 miastach oraz przekazane lokalnym władzom.

Oto tezy:

  1. Mieszkańcy mają niezbywalne prawo do miasta.
  1. Budżet partycypacyjny to tworzenie przez mieszkańców całego budżetu miasta. To nie tylko procedury, ale szeroki ruch społeczny.
  1. Zagwarantowanie sprawiedliwości społecznej i przeciwdziałanie ubóstwu i wykluczeniu jest obowiązkiem wspólnoty miejskiej.
  1. Rewitalizacja historycznych obszarów podtrzymuje tożsamość miast i jest warunkiem ich rozwoju. Nie może ograniczać się do remontów, musi być zintegrowanym działaniem wypracowanym wraz z mieszkańcami.
  1. Dość chaosu! Kultura przestrzeni zagwarantowana ładem prawnym pozwoli na podniesienie jakości życia w mieście.
  1. Demokracja to nie tylko wybory. Mieszkańcy mają prawo do realnego, opartego na wzajemnym szacunku, udziału w podejmowaniu decyzji o mieście.
  1. Miasta i obszary metropolitalne powinny być zarządzane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i przeciwdziałania procesom suburbanizacji.
  1. Lokalizowanie instytucji krajowych w różnych miastach sprzyja rozwojowi całego kraju.
  1. Polskie miasta i obszary metropolitalne potrzebują wsparcia w integracji systemów transportu: kolejowego, drogowego, publicznego transportu zbiorowego, rowerowego i pieszego dla osiągnięcia celów Białej Księgi o transporcie i Karty Lipskiej .
d35e4pr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d35e4pr