Trwa ładowanie...

Warszawa. Podziemne garaże w przedwojennych kamienicach

Ratusz przedstawia trzy podziemne garaże, które zachowały się po wojnie. Szczegóły w artykule.

Warszawa. Podziemne garaże w przedwojennych kamienicachŹródło: Urząd m.st. Warszawa
d4g9nsy
d4g9nsy

Już w czasach przedwojennych warszawiacy zamieszkujący nowoczesne kamienice, mogli parkować pojazdy w garażach podziemnych. Niektóre z takich modernistycznych budynków zachowały się po wojnie i dzisiaj zadziwiają swoją elegancją i nowoczesnością – elewacjami i wykończeniami.

"W 1938 r. na 10 tys. mieszkańców Polski przypadało tylko 10 samochodów. Własne auto było sporym luksusem zarówno pod względem samego zakupu, jak i kosztów utrzymania. A jeszcze większym – miejsce parkingowe w podziemnym garażu własnej kamienicy. Takie garaże powstawały przed wojną dzięki zastosowaniu nowoczesnych wtedy konstrukcji żelbetowych. Kilka takich miejsc zachowało się na Starym Mokotowie" – podaje stołeczny ratusz.

Warszawa. Ulica Opoczyńska 15

"Kamienica przy ul. Opoczyńskiej 15 powstała ok. 1938 r. dla braci Elsonów według projektu architekta Józefa Łęczyckiego. Wyróżnia ją elegancka, proporcjonalna fasada ze słupami w przyziemiu. Stromy zjazd do garażu kryje się za masywnymi wrotami z nadświetlem po lewej stronie od wejścia" – opisuje Urząd Miasta.

"Zobacz także: Parkingowy ping-pong"

W hali znajdowało się osiem miejsc postojowych. Posiadacze aut mieszkający w tym budynku mieli także do dyspozycji szofera.

d4g9nsy

Dzisiaj, mimo nie najgorzej zachowanej kamienicy, garaż nie nadaje się jednak do parkowania i prosi się o remont. Dawne miejsca parkingowe nie spełniają dzisiejszych standardów.

Warszawa. Ulica Narbutta 26

"Dom o powściągliwej, a zarazem eleganckiej architekturze powstał w latach 1936-37 na zamówienie zamożnego przemysłowca Karola Sachsa. To dzieło wybitnego architekta Lucjana Korngolda. Na zdjęciu lotniczym z 1945 r. dostrzec można bez trudu zarys prostokątnego świetlika hali garażowej pod podwórzem" – informuje ratusz.

Na parking wjeżdżało się przez bramę od frontu. Tam mieszkańcy parkowali samochody w boksach z własnym oświetleniem. Harmonijkowa krata zamykała każdy z takich boksów.

Do dzisiaj zachowały się części mocowania kraty, które pochodzą z lat 30. Jednak garaż obecnie nie nadaje się do użytkowania Jak informuje Urząd Miasta, ZGN Mokotów zlecił opracowanie projektu i kosztów jego remontu.

Garaże przy Narbutta 26 (fot. Urząd Miasta)

d4g9nsy

Warszawa. Ulica Niepodległości 130

Kamienica u zbiegu al. Niepodległości i Ligockiej powstała dla warszawskiej firmy Drago S.A., która zajmowała się handlem paliwami.

"Brama wjazdowa do garażu jest na tyłach budynku, w linii ogrodzenia. Zjazd ma zadaszenie z okienkami w ścianie bocznej, ponad posadzką dziedzińca. Pierwotnie w podwórzu również znajdowały się świetliki – do garażu wpadało naturalne światło" – wyjaśnia ratusz.

Dzięki temu, że garaż przeszedł niedawno gruntowny remont, może być dzisiaj używany przez mieszkańców budynku.

Garaż przy Niepodległości 130 (fot. Urząd Miasta)

"Zobacz także: Autostrada pół metra od balkonu. Mieszkańcy osiedla domagają się interwencji rządu"

d4g9nsy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4g9nsy