Trwa ładowanie...

Za darmo: Co słychać w polskim kinie? Cykl filmowy w NInA

Utarło się przekonanie, że dźwięk w polskim kinie jest niewyraźny, utrudnia odbiór znaczeń i sensów historii. Tymczasem w ciągu ostatnich dwóch dekad wiele się w tej kwestii zmieniło.

Za darmo: Co słychać w polskim kinie? Cykl filmowy w NInA
d4ap9p5
d4ap9p5

Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) zaprasza na przegląd nowego kina polskiego, którego motywem przewodnim jest dźwięk. W trwającym dwa miesiące cyklu widzowie kina NInA, posiadającego najnowocześniejszy system dźwiękowy Dolby Atmos, na własne uszy przekonają się, że obraz to połowa filmu. Po pokazach odbędą się spotkania z reżyserami i autorami dźwięku. Cykl zakończy debata poświęcona przyszłości dźwięku w kinie. Wstęp wolny.

Utarło się przekonanie, że dźwięk w polskim kinie jest niewyraźny, utrudnia odbiór znaczeń i sensów historii. Tymczasem w ciągu ostatnich dwóch dekad wiele się w tej kwestii zmieniło. Rodzime filmy są coraz lepiej udźwiękowione, a niektórzy reżyserzy dźwięku to prawdziwi mistrzowie w swoich fachu. W cyklu „Co słychać w polskim kinie?” zostaną pokazane cztery nowe polskie filmy fabularne oraz jeden dokument, których reżyserzy oraz autorzy dźwięku oryginalnie pracują z dźwiękami i zachęcają widzów do wyruszenia w nieoczekiwaną podróż.

Co „słychać” w kadrze i co dzieje się poza nim, czyli w wyobraźni widza? Uczestnicy przeglądu będą mieli okazję przyjrzeć się strategiom artystycznym i środkom technicznym, jakich używają filmowcy, aby kierować percepcją odbiorcy. Usłyszą, że dźwięk - słowo, szum, ambient i muzyka – mogą podążać tropem obrazu, ale także go kontrapunktować. Odpowiedzą na pytanie: czyj punkt słyszenia jest w filmie: głównego bohatera, wszechwiedzącego narratora, czy może jeszcze jakiejś innej postaci jak w „Body/ciało” Małgorzaty Szumowskiej lub w „Wołaniu” Marcina Dudziaka?

Chłonąc zmysłowy, pozbawiony dialogów film Urszuli Antoniak „Strefa nagości” można usłyszeć, jak dźwięk uwodzi w kinie. I czy cisza w filmie naprawdę jest niema. W „Nocy Walpurgi” Marcina Bortkiewicza, rozegranej w ciasnych pomieszczeniach i na dwójkę aktorów, można z kolei poszukać dźwięków rozszerzających przestrzeń. Z kolei dokument „15 stron świata” Zuzanny Solakiewicz w całości poświęcony dźwiękowi, a konkretnie wybitnemu twórcy i kompozytorowi Eugeniuszowi Rudnikowi. „Czym innym jest dźwięk dla fizyka, który bada zjawisko, czym innym dla matematyka, który będzie próbować opisać je ściśle” - mówi Rudnik.

d4ap9p5

A czym jest dźwięk dla filmowca? Odpowiedź na to pytanie będzie można usłyszeć od samych reżyserów i autorów dźwięku po seansie ich filmów.

Cykl zakończy debata poświęcona przyszłości dźwięku w kinie, nowym technologiom realizowania dźwięku i edukacji fachowców. Eksperci odpowiedzą na pytanie, co oznacza hasło „lepszy dźwięk” i opowiedzą, jak technika audiodeskrypcji włącza osoby niepełnosprawne w sferę audiowizualności.

Przegląd odbędzie się w sali wielofunkcyjnej NInA Ziemia Obiecana. System dźwiękowy
w sali posiada certyfikat Dolby Atmos, najnowocześniejszego systemu dźwięku kinowego. Głośniki w sali umieszczone są z przodu i z tyłu sali, po jej bokach, a także na suficie, wykorzystują 40 kanałów dźwięku. W adaptacji akustycznej sali zastosowano ustroje rozpraszające dźwięk i sufit podwieszony w celu ukształtowania pola akustycznego, dającego wrażenie zanurzenia w obrazie dźwiękowym.

Program przeglądu

5 listopada, 19.00 „Strefa nagości” (2014), reż. Urszula Antoniak, dźwięk Tomasz Dukszta, Maciej Pawłowski (73’)
Dwie nastolatki, Europejka i Arabka, spotykają się w miejskiej łaźni w sercu Amsterdamu. Zaczynają się uwodzić - spojrzeniem, gestem, wyobraźnią i obietnicą. Tęsknota, pragnienie, żar nadają rytm tej sensualnej i hipnotycznej opowieści o uwodzeniu się dwóch obcych kultur. Jak dźwiękiem oddać te stany umysłu i ciała?

d4ap9p5

12 listopada, 19.00 „Wołanie” (2014), reż. Marcin Dudziak, dźwięk Jacek Pająk, muzyka Karol Czajkowski (78’)
Ojciec i syn wyruszają na wyprawę w Bieszczady. Wszechobecna, zmysłowa i groźna zarazem, ale przede wszystkim obiecująca nowe doświadczenia natura kusi małego chłopca do samodzielnych wypraw. Coś na niego czeka, coś chce się mu objawić. Tylko co?

26 listopada, 19.00 „Body/ciało” (2015), reż. Małgorzata Szumowska, dźwięk Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, Marcin Jachyra (90’)
Opowieść o ojcu i córce - cynicznym prokuratorze i cierpiącej na bulimię młodej kobiecie.
W tym układzie jest jeszcze jedna, niewidoczna postać, zmarła matka oraz mająca kontakt ze światem duchów terapeutka, która chce namówić tę trójkę do rozmowy.

3 grudnia, 19.00 „Noc Walpurgi” (2015), reż. Marcin Bortkiewicz, dźwięk Agata Chodyra (75’)
Dojrzała diwa operowa i szczawikowaty dziennikarz toczą pojedynek na słowa, gesty, miny i wspomnienia w zamkniętej przestrzeni jej garderoby. Akcja toczy się tylko przez jedną noc, za to pełną duchów, tajemnic i operowego rozmachu.

d4ap9p5

10 grudnia, 19.00 „15 stron świata” (2014), reż. Zuzanna Solakiewicz, dźwięk Marcin Lenarczyk (79’)
Niesamowita odyseja w głąb twórczości Eugeniusza Rudnika, kompozytora, badacza i wynalazcy efektów dźwiękowych, należącego do Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Czy wzrok może “usłyszeć” muzykę? Spróbujmy.

16 grudnia, 19.00 panel dyskusyjny „Co usłyszymy w polskim kinie” - nowe technologie realizacji dźwięku, metody edukacji oraz włączania w kulturę osób niepełnosprawnych dzięki audiodeskrypcji.

Wszystkie spotkania po pokazach i debatę poprowadzi krytyczka i dziennikarka filmowa Ola Salwa, kurator cyklu.

d4ap9p5

Wstęp na wszystkie pokazy oraz panel dyskusyjny jest wolny. Siedziba NInA, ul. Wałbrzyska 3/5, Warszawa (stacja Metro Służew)

*Przeczytaj też: Warszawa lat 70. [Niesamowite zdjęcia] *

d4ap9p5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4ap9p5