Trwa ładowanie...
ycipk-3q183v

Hyper Poland: Z Warszawy do Krakowa w 21 minut. Dostali 16,5 mln zł na zrealizowanie projektu

Hyper Poland otrzymało dotację w wysokości 16,5 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Na koncie innowacyjnego projektu coraz większe sumy.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Niedługo rozpoczną się testy Hyper Poland
Niedługo rozpoczną się testy Hyper Poland (Materiały prasowe)
ycipk-3q183v

Firma Hyper Poland pozyskała dofinansowanie w kwocie 16,5 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w konkursie "Szybka ścieżka" - informują twórcy projektu.

- Dzięki dofinansowaniu znacząco zostaną przyspieszone prace B+R niezbędne do rozwoju technologii kolei magnetycznej typu hyperloop. Będziemy w stanie zbudować pełnowymiarowy tor testowy. Ponadto zakupimy niezbędny sprzęt oraz powiększymy nasz zespół o wybitnych specjalistów. Dotacja z NCBRu umożliwi nam zakończenie prac badawczo-rozwojowych napędu i zawieszenia systemu magrail oraz przejście do certyfikacji i wdrożeń pilotażowych. – mówi Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland.

16,5 mln to potężne wsparcie dla innowacyjnej kolei. Na platformie seeds.com udało się wcześniej zebrać 255 tys. euro, czyli przeszło milion zł. Dotacja z NCBRu robi różnicę.

ycipk-3q183v

Zobacz też: Lime kontra Hive. Wybieramy najlepsze hulajnogi miejskie

Już wiadomo, gdzie stanąć ma pełnowymiarowy tor testowy. Na miejsce wybrano tereny pod Wrocławiem. To właśnie tam już na przełomie 2019 i 2020 roku lewitować ma pojazd o właściwych rozmiarach. Niedawno autorzy zaprezentowali model polskiego Hyperloopa. Wagonik w skali 1:5 niedługo przejdzie pierwsze testy.

Hyperloop ma być innowacyjną koleją przyszłości. Wedle teorii, ledwie zdążycie wygodnie usiąść w Krakowie, a już będziecie w Gdańsku. Czas takiej podróży to w teorii zaledwie 30 minut. Cel Hyper Poland to 21 minut z Warszawy do Krakowa. W kraju, w którym 250 km/h dla kolei to zbyt dużo? Brzmi jak science-fiction, ale Hyper Poland ma pomysł na to, by szalona idea mogła zostać zrealizowana. Bez całkowitej rewolucji na torach.

ycipk-3q183v

Potrzebna będzie jedynie drobna modyfikacja.

Hyper Poland nie potrzebuje nowych torów czy tuneli. Jak tłumaczą twórcy, opracowana w Polsce technologia ma pozwolić na to, aby w istniejących już korytarzach kolejowych zamiennie poruszały się zwykłe pociągi oraz superszybkie pociągi magnetyczne. Takie wdrożenie technologii Hyperloop ma być kilkukrotnie tańsze niż w pierwotnym pomyśle zakładającym budowę od zera infrastruktury próżniowej.

Na gotowych torach pociągi Hyper Poland będą mogły poruszać się z prędkością 300 km/h. Dopiero potem zmodyfikowane tory kolejowe zostaną przykryte pokrywą próżniową, a po obniżeniu ciśnienia powietrza wewnątrz tunelu, prędkość pojazdów wzrośnie do 600 km/h.

ycipk-3q183v

Rewolucyjną koleją zachwycali się politycy - m.in. poseł Liroy-Marzec - a polski projekt może liczyć na potężne finansowe wsparcie. Oby niedługo twórcy pokazali działające prototypy, by uspokoić tych, którzy w Hyperloop i pochodne idee nie do końca wierzą. A takich nie brakuje także w naszej redakcji. Hyper Poland swoją technologię "bronić" będzie także za pomocą demonstratora, który zostanie uruchomiony w 2. połowie br. w Warszawie. Obecnie jest w trakcie budowy.

Podziel się opinią

Share

Bądź z nami na bieżąco

tick Lubię to

na Facebooku


ycipk-3q183v

ycipk-3q183v
ycipk-3q183v