Trwa ładowanie...

Jak to było z polskim Fiatem

W Muzeum Techniki ruszyła wystawa Fiata 125p produkowanego w warszawskiej FSO

Jak to było z polskim Fiatem
d4cx18i

Od minionego wtorku, 26 maja w Muzeum Techniki i Przemysłu można odwiedzić wyjątkową wystawę, która jest kontynuacją cyklu ekspozycji o Fabryce Samochodów Osobowych. Przygotowana z ogromnym zaangażowaniem wystawa przedstawia między innymi kronikarskie dzieje najbardziej znanej marki pojazdów z Żerania. Zwiedzający będą mieli okazję zapoznać się z kulisami produkcji "dużego Fiata" na tle tamtej epoki, tamtych ludzi, tamtych klimatów. Wystawę pojazdów dopełniają pełne ciekawostek i nieznanych informacji opisy, a całość ozdabiają fotografie przedstawiające żerańskie produkty w różnych czasach i scenerii.

Fabryka Samochodów Osobowych to warszawskie przedsiębiorstwo, które na przełomie lat 40. i 50. rozpoczęło produkcję na Pradze - Północ. Polski Fiat 125p miał godnie zastąpić przestarzałą już Warszawę. Fabrykacja nowego modelu rozpoczęła się 28 listopada 1967 roku. Samochód, którego teraz próżno szukać na warszawskich drogach, wówczas był dobrem luksusowym, ideałem na czterech kółkach. Wielu fanów motoryzacji żywi do tego modelu wyjątkowy sentyment.*__*

Z ziemi włoskiej do Polski

W 1965 roku władze Polski podjęły decyzję, że przestarzałe modele samochodów trzeba zastąpić pojazdem tak zwanym licencyjnym. Padło na Fiata - włoski koncern motoryzacyjny, który przygotował dla Polski model 125p. Był to średniej klasy sedan wyposażony w klasyczny układ napędowy. Produkcja nowego samochodu wiązała się ze znaczną rozbudową Fabryki Samochodów Osobowych. Oprócz tego, że do wytworzenia takiego modelu potrzebne były nowoczesne maszyny, reorganizacji wymagał cały polski przemysł motoryzacyjny, który miał polegać głównie na specjalizacji poszczególnych zakładów kooperujących z FSO. Nowy samochód z Żerania został wypuszczony zaledwie kilka miesięcy po modelu z Włoch.

d4cx18i

Wśród eksponatów w Muzeum Techniki i Przemysłu stoi oryginalny model z samego początku produkcji oraz słynny Fiat Rekord, na którym w 1973 roku polscy kierowcy pobili Rekord Świata Jazdy Non-Stop na dystansie 50000 km. Można zobaczyć również prototypy Fiata Coupe, FSO Ogar, a także modele niestandardowe.

d4cx18i
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4cx18i