Trwa ładowanie...

Nowości w Veturilo. ZDM ogłasza przetarg

Obecnie z rowerów miejskich korzysta już prawie 350 tys. osób.

Nowości w Veturilo. ZDM ogłasza przetarg
d2yp3ai
d2yp3ai

100 nowych wypożyczalni, w tym 10 z rowerami elektrycznymi oraz 1500 rowerów więcej – tak zmieni się Veturilo od 2017 r. Dziś ogłoszono przetarg na nowego operatora systemu.

Obecnie z rowerów miejskich korzysta już prawie 350 tys. osób. Rowery wypożyczane są średnio co 10 sekund, a w całym mieście są już 204 stacje Veturilo, w tym 24 zakupione przez firmy prywatne. System działa od 2012 r. – obecna umowa z operatorem wygasa z końcem 2016 r. Dwie trzecie warszawiaków dobrze ocenia Veturilo.

Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na nowego operatora, który będzie obsługiwał Veturilo przez następne 4 lata (do końca 2020 r.).

- O to, jak ma wyglądać system, zapytaliśmy wcześniej warszawiaków. Zebraliśmy 2500 ankiet i ponad 1000 propozycji lokalizacji stacji, a kilkaset kolejnych uwag zgłoszono nam podczas spotkań konsultacyjnych i przesłano drogą mailową. Przeanalizowaliśmy również dotychczasowe funkcjonowanie systemu (w tym dane dotyczące kilku milionów wypożyczeń), aby określić podstawowe zasady dalszego rozwoju Veturilo - mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

100 nowych stacji

W efekcie zaplanowano kilka zasadniczych zmian. Najważniejszą jest zwiększenie liczby rowerów do 4455 i liczby stacji do 300. Nowe wypożyczalnie pojawią się przede wszystkim w centralnym obszarze miasta (Śródmieściu, Pradze i bliskiej Woli). Dzięki temu stacje będą rozmieszczone gęściej (średnio co ok. 200 m) – doświadczenie pokazuje że dzięki temu są łatwiej dostępne i lepiej wykorzystywane. Więcej stacji pojawi się również na Mokotowie, Pradze-Południe czy Targówku – tak aby stacje były rozmieszczone co ok. 500 m. Kilka nowych stacji trafi także do dzielnic położonych dalej od centrum (m. in. Białołęki, Bielan, Bemowa).

d2yp3ai

Jednocześnie system zakłada możliwość rozbudowy o kolejne stacje, w miarę dostępnych środków (w tym z budżetów dzielnicowych). W pierwszej kolejności rekomendowana jest rozbudowa o stacje wskazane w koncepcji jako wariant 3. Nie rekomenduje się rozbudowy systemu poza obszarem funkcjonalnym systemu, na obszarach o rzadszej zabudowie. Dotychczasowe doświadczenia takich stacji wskazują, że są one bardzo słabo wykorzystywane (nawet kilkadziesiąt razy rzadziej niż stacje w centrum), kosztowne w utrzymaniu (do każdego wypożyczenia trzeba by było dopłacać nawet 10 zł!) i obniżające funkcjonalność systemu (konieczne częste dowożenie i odwożenie rowerów ze stacji).

Rowery elektryczne i nowa aplikacja

Poza rozbudową, planowane są też nowe funkcje systemu. Ciekawą nowinką będą rowery elektryczne. Jednoślady wyposażone w silnik wspomagający mają się pojawić w 10 dedykowanych stacjach w rejonie Powiśla i Traktu Królewskiego – dzięki nim łatwiej będzie podjechać pod skarpę. Rozwijana będzie również sieć rowerków dziecięcych. Zaplanowano 6 specjalnych stacji, na których będzie można wypożyczyć mniejszy rower dla swojego dziecka. Zwiększy się – do 45 – liczba tandemów.

Postawiony zostanie nacisk na wygodę i jakość „zwykłych” rowerów . Zostaną one wyposażone w dodatkowy hamulec ręczny, wyższą i wygodniejszą kierownicę dopasowaną do osób o większym wzroście, dzwonek obrotowy wsuwany na kierownicę, bagażnik przedni i szerokie siodełko. Sztyca siodełka będzie wyposażona w podziałkę, pozwalającą dopasować wysokość do wzrostu. Na rowerze zostanie umieszczony kod QR umożliwiający szybkie wypożyczenie bez korzystania z terminali.

Nowy system będzie wygodniejszy dla użytkowników. Niefunkcjonalne terminale zyskają nowoczesne, kolorowe wyświetlacze z ekranem dotykowym i obsługą płatności zbliżeniowych. Będą również wyposażone w uniwersalną pompkę rowerową. Wprowadzona zostanie możliwość wypożyczania i zwrotu rowerów za pomocą aplikacji mobilnej. Każdy stojak zostanie wyposażony w diodę, sygnalizującą czy dany rower jest sprawny i można go wypożyczyć.

d2yp3ai

Wykonawcy zainteresowani prowadzeniem systemu Veturilo przez następne 4 lata mogą składać swoje oferty do 27 czerwca. Muszą się wykazać odpowiednim doświadczeniem – prowadzić od 2 lat co najmniej 2 systemy rowerów publicznych po 2000 rowerów (albo 1 duży system i kilka mniejszych). Oprócz zaproponowanej ceny, dodatkowe punkty w przetargu można otrzymać za dostarczenie testowo 50 rowerów napędzanych tzw. „sprzęgłem Kardana”, co pozwoli ocenić czy jest to rozwiązanie lepsze niż napęd na łańcuch.

Z nowych rowerów i stacji warszawiacy będą mogli skorzystać od 1 marca 2017 r.

d2yp3ai
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2yp3ai