Trwa ładowanie...

Piesi wyjdą na powierzchnię. Od jesieni startuje przebudowa al. Jana Pawła II i Jerozolimskich

Czy ratusz przywróci centrum pieszym?

Piesi wyjdą na powierzchnię. Od jesieni startuje przebudowa al. Jana Pawła II i Jerozolimskich
d3sqm6f
d3sqm6f

Szykuje się rewolucja na dwóch najważniejszych ulicach w stolicy – Al. Jerozolimskich i Al. Jana Pawła II. Ratusz zapowiada zwężenie jezdni, by przywrócić centrum pieszym, którzy dotychczas korzystali z przejść podziemnych. Zmiany w centrum zaczną się już tej jesieni.

Aleje Jana Pawła II i Aleje Jerozolimskie to dwa najbardziej oblężone przez auta odcinki w Warszawie. Kilometrowy odcinek Al. Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego i dysponuje dziesięcioma pasami ruchu dla kierowców, a pomiędzy jezdniami znajdują się torowiska tramwajowe. Pas drogi wynosi 60 metrów, co uniemożliwia pieszym przejście na drugą stronę ulicy.

Z kolei, przez Al. Jana Pawła II przechodzą Al. Jerozolimskie, pod którymi biegnie linia średnicowa PKP. Rondo Czterdziestolatka – czyli skrzyżowanie al. Jerozolimskich z Al. Jana Pawła II przy Dworcu Centralnym i hotelu Marriott – jest jednym z najbardziej obciążonych w Polsce. Piesi poruszają się po tym terenie, korzystając z przejść podziemnych; góra jest do dyspozycji aut, autobusów i tramwajów.

Jak udało się dowiedzieć serwisowi Forsal.pl, Zarząd Dróg Miejskich planuje ogłosić przetarg w pierwszej połowie września na przejścia naziemne z sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich z ul. Emilii Plater. – Zaczną funkcjonować jeszcze w tym roku – powiedział Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM.

d3sqm6f

Podobny los czeka al. Jana Pawła II od ronda ONZ do ul. Nowogrodzkiej wraz rondem Czterdziestolatka. Na wiosnę przyszłego roku ZDM szykuje przebudowę tego odcinka z uwzględnieniem budowy wyjść na powierzchnię dla pieszych, a także zwężania jezdni.

Pomysł warszawskiego ratusza nie wszystkim się podoba: – Planowane zmiany w bardzo istotny sposób zmniejszą przepustowość Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II, które niełatwo jest ominąć. To błąd strategiczny. Władze Warszawy odkładają na przyszłość dokończenie obwodnicy Śródmieścia, a jednocześnie zwężają najważniejsze ulice w centrum – krytykuje zmiany Krzysztof Piekarski, prezes Stowarzyszenia „Warszawa to Wspólna Przestrzeń” w rozmowie z serwisem Forsal.pl.

"Zebry" w centrum

Według planów ZDM, piesi będą mogli zdecydować czy chcą przejść górą czy dołem obok Ronda Czterdziestolatka. Powstaną przejścia naziemne po zachodniej i północnej stronie skrzyżowania. Umożliwi to przejście na powierzchni od hotelu Marriott do Dw. Centralnego, aż do Pałacu Kultury.

„Zebry” pojawią się również na Jana Pawła i w Alejach Jerozolimskich: przejdziemy przez Al. Jerozolimskie (po tej stronie ronda, która jest najbliżej pl. Starynkiewicza) i przez al. Jana Pawła II na przystanki tramwajowe (od strony ronda ONZ).

d3sqm6f

Oprócz nich, w Al. Jerozolimskich będzie też „przejście połówkowe” – poprowadzi pieszych przez jezdnię do torów tramwajowych, ale tylko z jednej strony ulicy. Tym samym będzie można dojść górą od strony Marriotta, tylko na przystanki tramwajowe w kierunku Pragi.

Powodem takiego rozwiązania są daszki wiat nad schodami prowadzącymi pod ziemię, które mogłyby ograniczyć widoczność kierowców. Te jednak maja zniknąć w najbliższym czasie - docelowo planowane jest przejście na powierzchni przez całą szerokość Al. Jerozolimskich (między Marriottem i Dw. Centralnym). Cały zespół przystankowy od ul. Emilii Plater ma zostać przykrytym jednym zadaszeniem.

Raj dla rowerzystów i kierowców?

Teraz do dyspozycji kierowców na odcinku od ronda ONZ do ronda Czterdziestolatka są po dwa razy po pięć pasów ruchu. Ma się to zmienić: na al. Jana Pawła i Chałubińskiego będą dwa razy po trzy pasy ruchu. Zwężona jezdnia pozwoli na wygospodarowanie drogi dla rowerzystów, która w większości będzie otoczona szpalerem drzew.

Jest również szansa na stworzenie dodatkowych parkingów: przez zmniejszenie przekroju jezdni o dwa pasy, min. w kierunku ronda ONZ pojawią się ukośnie miejsca parkingowe przedzielone zielenią.

d3sqm6f

Źródło: Forsal.pl

Przeczytajcie również: Remont "obwodnicy Targówka". Duże zmiany

d3sqm6f
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3sqm6f