Trwa ładowanie...

PKP zawiesza szereg projektów deweloperskich, w tym Centralną Park. Winna "dobra zmiana"?

Decyzja została podjęta w związku z rewizją strategii deweloperskiej oraz gospodarowania nieruchomościami Grupy PKP.

Share
PKP zawiesza szereg projektów deweloperskich, w tym Centralną Park. Winna "dobra zmiana"?
d37s3sr

Po zmianie władz Xcity Investment, spółka deweloperska PKP SA, unieważniła niemal wszystkie postępowania dotyczące wyboru inwestorów dla realizacji wspólnych projektów na terenach kolejowych - informuje serwis transport-publiczny.pl - Decyzja została podjęta w związku z rewizją strategii deweloperskiej oraz gospodarowania nieruchomościami Grupy PKP. W związku z powyższym zmienia się harmonogram prowadzonych projektów, powodując przesunięcie ich realizacji w czasie - informuje Aleksandra Grzelak z wydziału prasowego PKP SA.

Poprzedni zarząd PKP SA powołał spółkę Xcity Ivestment z myślą o realizacji wielkich projektów deweloperskich na niepotrzebnych, ale zarazem atrakcyjnych terenach kolejowych. - Jesteśmy właścicielem największej bazy nieruchomości w Polsce. Wiele z naszych gruntów ma potencjał komercyjny. Można je sprzedać albo zrealizować na nich projekty deweloperskie, które zwykle nawet trzykrotnie zwiększają zwrot z samej działki. Zwrot może być większy, bo jeśli grunt jest nieprzygotowany do inwestycji lub zbyt duży – wtedy jego wartość rynkowa, w przypadku sprzedaży, jest istotnie mniejsza. Wcześniej, realizując projekty deweloperskie, powoływaliśmy spółki celowe. Teraz prowadzimy kolejnych kilkanaście projektów, podpisujemy nowe umowy. Aby uprościć procedury i uniknąć mnożenia spółek, powołaliśmy Xcity Investment, która będzie koordynowała wszystkie tego typu inwestycje, czyli zamiast kilkunastu spółek, będzie jedna - tłumaczył Jarosław Bator, ówczesny członek zarządu PKP SA.

Wieżowce i wiszące ogrody

Nowo powołana spółka przedstawiała szereg działających na wyobraźnię wizualizacji i wizji, jak mogłyby zmienić się często mocno zaniedbane obszary miast. Dotyczyło to także głównych lokalizacji, jak okolice Dworca Centralnego w Warszawie, naprzeciw którego, po zachodniej stronie, planowano kompleks biurowy z jednym z wyższych wieżowców i wiszącymi ogrodami.

d37s3sr

W październiku zeszłego roku XCity przedstawiło piętnaście lokalizacji, niemających bezpośredniego związku z prowadzeniem ruchu kolejowego, dla zagospodarowania których spółka zamierzała pozyskać zewnętrznych partnerów. Inwestycje miały zostać zrealizowane na atrakcyjnych gruntach PKP SA w dwunastu miastach: Elblągu, Katowicach, Kłodzku, Kole, Koszalinie, Kutnie, Łowiczu, Oleśnicy, Chorzowie, Bielsku-Białej, Skarżysku-Kamiennej i Warszawie. Na terenie stolicy będą to aż cztery projekty – wspomniana Centralna Park, siedziby PKP SA i PKP Informatyka oraz Warszawa Włochy. Pod koniec października wystosowano zaproszenia do rokowań dla potencjalnych inwestorów.

Zmiana władzy - zmiana strategii

Wraz ze zmianą władzy na szczeblu centralnym wymieniono całe zarządy w spółkach kolejowych. Przyniosło to też oczywiste zmiany w podejmowanych kierunkach działań. Choć spółki XCity nie zlikwidowano, to pod koniec czerwca nowe kierownictwo podjęło decyzję o unieważnieniu aż 13 projektów developerskich, w tym tych głównych, jak Warszawa Włochy, Centralna Park czy plac OMP w Katowicach. - Decyzja została podjęta w związku z rewizją strategii deweloperskiej oraz gospodarowania nieruchomościami Grupy PKP - informuje Aleksandra Grzelak z biura prasowego PKP SA.

Sam pomysł zagospodarowania tych obszarów został ostatecznie pogrzebany. - Zmienia się harmonogram prowadzonych projektów, powodując przesunięcie ich realizacji w czasie. W tym momencie spółka nie jest jednak w stanie podać terminu ich ewentualnego ponownego uruchomienia, co nie oznacza jednak, że zostały one definitywnie zakończone - mówi Grzelak.

W tej chwili aktualne są tylko dwa rokowania dla inwestorów, dotyczące nieruchomości przy Al. Jerozolimskich 140 oraz ul. Szczęśliwickiej 62, czyli siedzib PKP Informatyka i PKP SA. Podmioty te przeniosą się do nowego biurowca realizowanego przy dworcu Warszawa Zachodnia w ramach projektu deweloperskiego zainicjowanego przez poprzedni zarząd PKP SA. Harmonogram rokowań dla tych dwóch lokalizacji zostanie jednak przesunięty o trzy miesiące - informuje transport-publiczny.pl.

d37s3sr

Źródło: (transport-publiczny.pl/pkp.sa)

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
d37s3sr

Podziel się opinią

Share

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d37s3sr
d37s3sr