Trwa ładowanie...

To był ostatni taki przejazd. Masa Krytyczna zmienia formułę [GALERIA]

To był ostatni taki przejazd. Masa Krytyczna zmienia formułę [GALERIA]
d3dm3v9
d3dm3v9

Warszawska Masa Krytyczna się zmienia – zamiast cyklicznych przejazdów ulicami miasta, stawia na współpracę z miastem oraz edukację rowerzystów. W piątek odbył się ostatni przejazd Masy w dotychczasowej formule.

W pożegnalnej Masie Krytycznej wzięło udział kilkuset cyklistów. Piękna, wrześniowa pogoda sprzyjała rowerowej wycieczce: przejazd tradycyjnie rozpoczął się na Placu Zamkowym, a trasa obejmowała m.in Marszałkowską, Al. Jerozolimskie, Jana Pawła II, rondo Radosława, ul. Okopową, Kercelak, al. Solidarności, pl. Bankowy.

Do pokonania było 26 kilometrów. Oprócz przejazdu, kierowcy jednośladów zablokowali na parę minut most Poniatowskiego. Chcieli przypomnieć, że w tym miejscu potrzebne są zmiany w infrastrukturze rowerowej. * *

Legalne przejazdy Masy Krytycznej ulicami Warszawy odbywają się regularnie od 2002 r. W każdy ostatni piątek miesiąca rowerzyści jadą wyznaczoną trasą, korzystając z całej szerokości jezdni zajmowanej na co dzień przez samochody.

Celem akcji było promowanie roweru jako środka codziennego transportu i walka o tworzenie nowej infrastruktury rowerowej. Przejazdy są rejestrowane w ratuszu i eskortowane przez policję. Przez 14 lat Masa jechała ulicami ponad 150 razy.

d3dm3v9

160 km nowych tras

- W czasie wieloletniej działalności Warszawskiej Masy Krytycznej stan infrastruktury rowerowej zmienił się diametralnie - zwraca uwagę Łukasz Puchalski, Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.* *- Długość sieci tras zwiększyła się kilkukrotnie i wynosi dziś około 470 km. Od 2009 r. (także dzięki staraniom samych rowerzystów) obowiązują „Standardy rowerowe” – dokument mający zapewnić wysoką jakość nowych tras (w tym m. in. asfaltową nawierzchnię, skrajnię i łagodne łuki). Nowe drogi dla rowerów powstają tam, gdzie są potrzebne, a nie – jak jeszcze kilka lat temu – tylko przy okazji innych inwestycji drogowych - dodaje Pełnomocnik. I dodaje, że program inwestycji na najbliższe 2 lata zakłada budowę nawet 160 km nowych tras, które połączą istniejące odcinki w spójną sieć.

To dzięki m.in. staraniom Masy Krytycznej, miasto uruchomiło rower publiczny (ponad 3000 rowerów Veturilo wypożyczonych 8 mln razy), montuje stojaki rowerowe (5500 w ciągu 4 lat) i pracuje nad edukacją rowerzystów (w tym najmłodszych, podczas akcji Rowerowy Maj). - To wszystko daje wyraźny efekt – ruch rowerowy wzrósł kilkukrotnie, dziś rowerem odbywa się 3,8% wszystkich podróży po mieście - podkreśla pełnomocnik.

Rowerowy Maj i inne akcje

- Dużym wyzwaniem jest nadal edukacja rowerzystów i promowanie jazdy rowerem w codziennym transporcie - przypomina Puchalski. I dodaje: - Dlatego, chcemy wykorzystać aktywność i doświadczenie Masy Krytycznej do wspólnych działań na tym polu.

Jedną z okazji będzie akcja „Rowerowy Maj”, polegająca na promowaniu dojazdów do szkoły na rowerze. W 2016 r. była ona wielkim sukcesem – udział wzięło 33 tys. uczniów, zaś blisko połowa przejazdów odbyła się na rowerze. W przyszłym roku akcja ma objąć wszystkie szkoły.

- Współpraca miasta z Masą Krytyczną ma poprawić wizerunek rowerzystów i pozwoli skupić się na nowych celach i wyzwaniach, aby wspólnie rozwijać ruch rowerowy w Warszawie - podsumowauje pełnomocnik

d3dm3v9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3dm3v9