Trwa ładowanie...

Tramwaj do Wilanowa z rozwidleniem na Woli. Kiedy pojedziemy nową trasą?

Tramwaje Warszawskie chcą uzyskać decyzję środowiskową dla odcinków od Dw. Zachodniego do Grójeckiej i od Puławskiej do Miasteczka Wilanów. Pojawia się kilka ciekawych wariantów - rozwidlenie torowiska na Woli w ciągu ulic Ordona i Krzyżanowskiego.

Tramwaj do Wilanowa z rozwidleniem na Woli. Kiedy pojedziemy nową trasą?
do5sf49
do5sf49

Jedną z bardziej wymagających warszawskich inwestycji jest budowa linii tramwajowej z Woli i Dw. Zachodniego do Wilanowa. Jeszcze w tym roku Tramwaje Warszawskie chcą uzyskać decyzję środowiskową dla odcinków od Dw. Zachodniego do Grójeckiej i od Puławskiej do Miasteczka Wilanów. Pojawia się kilka ciekawych wariantów - rozwidlenie torowiska na Woli w ciągu ulic Ordona i Krzyżanowskiego oraz propozycje szeregu odnóg na mokotowskim i wilanowskim odcinku trasy. Cała trasa - z Woli do Wilanowa - miałaby być ukończona w 2022 r.


Tramwaje Warszawskie przygotowują się do realizacji trasy z Woli i Dw. Zachodniego do Wilanowa. - To bardzo duże przedsięwzięcie logistyczne, obejmujące prawie 20 km torów tramwajowych, uwzględniając wszystkie "wąsy" - mówi Grzegorz Madrjas, kierownik Działu Strategii Rozwoju Systemu Tramwajowego w Tramwajach Warszawskich.

Trasa podzielona jest na sześć etapów, które są przygotowywane w oparciu o równoległe, oddzielne koncepcje programowo-przestrzenne. Odcinek A obejmuje trasę od Kasprzaka do Dw. Zachodniego, odcinek B prowadzi od Dw. Zachodniego do Grójeckiej, odcinek C od Banacha przez Pole Mokotowskie do Rakowieckiej, odcinek D od Rakowieckiej do Św. Bonifacego, a odcinek E od Św. Bonifacego do Branickiego. Natomiast odcinek F zawiera zakończenie trasy w Śródmieściu w rejonie stacji metra Ratusz i ulicy Andersa.

Podział na odcinki. Fot. Tramwaje Warszawskie

do5sf49

5 decyzji środowiskowych

Tramwaje Warszawskie chcą jednak uzyskać pięć decyzji środowiskowych. - Odcinki D oraz E muszą mieć wspólną decyzję środowiskową, bo odcinek E jako wybiegowy nie może funkcjonować samodzielnie – podkreśla Madrjas. Do dofinansowania unijnego zostały zgłoszone odcinki B Dw. Zachodni – Grójecka oraz D+E Puławska – Miasteczko Wilanów. Dla odcinków zgłoszonych do dofinansowania harmonogram jest bardzo wyśrubowany. Chcemy dla nich uzyskać decyzję środowiskową jeszcze w tym roku, natomiast odcinki nieunijne zostawiamy na przyszły rok - mówi Grzegorz Madrjas.

Cała trasa w 2022 r.

Harmonogram zakłada, że w przyszłym roku rozpoczną się prace projektowe dla odcinków A, B, D+E, które dla odcinków B, D+E zakończą się w 2018 r., a dla odcinka A w 2019 r. Prace projektowe dla odcinków C i F będą prowadzone w latach 2018-2019 r. Realizacja odcinków B, D i E przypadnie na lata 2019-2020, a odcinka C i F w 2020 r. Odcinek A będzie budowany w latach 2019-2022. Otwarcie trasy B-C-D-E i F miałoby nastąpić już w 2020 r., natomiast części trasy A – bez tunelu pod torami PKP w rejonie Dw. Zachodniego – w 2021 r. Cała trasa z Woli do Wilanowa byłaby ukończona w 2022 r.

*Rozwidlenie na Woli *
Nowością jest rozwidlenie wolskiego odcinka trasy. - Na dzisiaj się wydaje, że w wariancie inwestorskim będziemy chcieli się połączyć z ulicą Kasprzaka zarówno przy ul. Ordona, jak i skrzyżowaniu z ul. Płocką w ciągu Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego - mówi Madrjas. Wariantem alternatywnym jest wpięcie trasy w rejonie skrzyżowania z al. Prymasa Tysiąclecia, ale wówczas w mniejszym stopniu obsługiwałaby ona rozbudowujące się osiedla przy ul. Ordona i Jana Kazimierza.

Propozycja przebiegu tramwaju na Woli.Fot. mat. Tramwaje Warszawskie

Propozycja przebiegu tramwaju na Woli – rejon Dw. Zachodniego. Fot. mat. Tramwaje Warszawskie

Propozycja przebiegu tramwaju na Woli - rejon ul. Ordona. Fot. mat. Tramwaje Warszawskie

do5sf49

Sporym wyzwaniem będzie przejście w tunelu pod układem torowym stacji Warszawa Zachodnia, która również przewidziana jest do modernizacji. - Jesteśmy w ścisłym kontakcie z koleją, która przygotowuje dokumentację dla modernizacji stacji. Nasze prace planistyczne są skoordynowane z pracami kolejarzy - zapewnia Grzegorz Madrjas.

Wyzwaniem pod względem społecznym może być odcinek przez Pole Mokotowskie, dlatego też Tramwaje Warszawskie nie zgłosiły go do dofinansowania unijnego. - Zakładamy, że uzyskanie decyzji środowiskowej i dokumentacji projektowej może zająć dłużej, ale sama budowa może zamknąć się w jednym sezonie budowlanym. Rozpoczęliśmy przygotowania do konsultacji społecznych. Wygląda na to, że wbrew pozorom budowa tego tramwaju wzdłuż Rostafińskich przy Polu Mokotowskim nie budzi aż takich kontrowersji jak się wydawało - mówi Madrjas. W wariancie alternatywnym tramwaj przebiegać miałby w tunelu z wlotem przy Żwirki i Wigury i wylotem przy ul. Św. Boboli. To jednak dużo droższy wariant.

Powstanie tunel?

Biorąc pod uwagę odcinki D+E, największym wyzwaniem jest tzw. plac Puławski u zbiegu Puławskiej, Rakowieckiej i Goworka. Wariant inwestorski zakłada poprowadzenie tramwaju po powierzchni. To gorsze rozwiązanie pod względem ruchowym, ale dzięki temu pasażerowie jadący od strony Ochoty, jak i Centrum zyskują wspólny przystanek w kierunku Wilanowa. Wariant alternatywny przewiduje tunel. Tu jednak pojawia się problem z połączeniem trasy do Wilanowa z torowiskiem do Centrum. Trzeba byłoby poprowadzić dwutorową łącznicę wąską ulicą Klonową. Nie ma też wspólnego przystanku.

do5sf49

Tramwaje Warszawkie przygotowują też cztery odnogi - w ciągu Gagarnia, Św. Bonifacego do pętli Stegny, Branickiego, al. Rzeczpospolitej do Południowej Obwodnicy Warszawy. - Chcemy uzyskać decyzję środowiskową od razu dla kilku odnóg – albo do realizacji z trasą główną, albo w pewnym odstępie czasowym w zależności od możliwości finansowych miasta - mówi Grzegorz Madrjas.

Źródło: (transport-publiczny.pl/TW)

do5sf49
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
do5sf49