ycipk-3uvgtl

Warszawskie metro rodziło się w bólach. Tak wygląda jego historia

Prawie 100 lat minęło od podjęcia uchwały o opracowaniu projektu kolei podziemnej w Warszawie. Ale dopiero dekadę temu udało się oficjalnie otworzyć I linię metra. Nic więc dziwnego, że warszawiacy na każdą obietnicę związaną z tym środkiem transportu patrzą z dystansem.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Stacja metra Kabaty w 1995 roku. W tle powstająca dopiero dzielnica
Stacja metra Kabaty w 1995 roku. W tle powstająca dopiero dzielnica (East News, Fot: AGENCJA SE)
ycipk-3uvgtl

Historia budowy jedynego metra w Polsce sięga 1925 roku. To wtedy władze miasta zadecydowały o powstaniu dwóch krzyżujących się linii. Pierwsza z nich przecinałaby Warszawę z północy na południe i biegłaby od Muranowa do Placu Unii Lubelskiej. Druga, ciągnąca się z zachodu na wschód, łączyłaby Wolę z Pragą. Rozpoczęto nawet wstępne prace geologiczne dwa lata później. Niestety kryzys gospodarczy w latach 30. spowolnił te działania.

metro.waw.pl
Podziel się

Dopiero w 1938 roku prezydent Starzyński powołał Biuro Studiów Kolei Podziemnej. Śmiały plan zakładał powstanie w ciągu 35 lat sieci komunikacyjnej o długości aż 46 km. Brano pod uwagę zarówno drążenie tuneli, jak i poprowadzenie składów nad ziemią. Co ciekawe, plany zakładały powstanie nawet 7 linii metra. Do wybuchu II wojny światowej większość formalności potrzebnych do budowy było już sfinalizowanych. Działania zbrojne i lata okupacji kazały jednak poczekać na lepszy czas do zrealizowania tej inwestycji.

ycipk-3uvgtl
NAC
Podziel się

W 1945 roku powrócono do idei budowy metra w stolicy. Dwie linie łączyłyby peryferyjne dzielnice Młociny i Służew z centrum oraz Wolę, Gocław i Wawer ze Śródmieściem. Łączna długość takiej szybkiej kolei miejskiej wynosiłaby 64 km. Prace nad tym projektem trwały do końca dekady.

W połowie XIX wieku rządowe władze zaczęły coraz śmielej myśleć o metrze położonym głęboko pod ulicami Warszawy. Ustalono, że tunele wraz ze stacjami będą pełniły rolę zespołu schronów przeciwatomowych (na wzór metra moskiewskiego). W razie zniszczenia mostów nad Wisłą, komunikację z oboma brzegami zapewniałby tunel przeprowadzony pod rzeką. Wagony poruszałyby się na średniej głębokości od 40 do 50 metrów.

ycipk-3uvgtl

Dzięki powołaniu Państwowego Przedsiębiorstwa „Metroprojekt” prace nabrały tempa. Ogłaszano, że do końca 1965 roku oprócz połączenia Żoliborza z Mokotowem, powstaną jeszcze dwie linie – między Żeraniem i Dworcem Wileńskim oraz od pl. Trzech Krzyży na Wolę. Składy miały podróżować z prędkością maksymalną 75 km/h i wjeżdżać na stację częściej niż co 2 minuty. Pierwszą łopatę wbito w 1951 roku.

Przeczytaj też: Justyna Glusman z ruchów miejskich proponuje 10 linii metra

Zaczęto od wykopania szybów w kilku miejscach na terenie Warszawy. Robotnicy pracowali na placu Teatralnym, Dąbrowskiego oraz w Ogrodzie Saskim i Ogrodzie Krasińskich. Na podstawie tych eksperymentalnych wierceń badano wówczas stan gruntu, z którym trzeba było się uporać podczas drążenia metra właściwego. Takich szybów powstało łącznie 17.

ycipk-3uvgtl

Wkrótce rozpoczęto kopanie chodników na trasie planowanej trasy. Po kilku okresach zastoju, spowodowanych m.in. trudnymi warunkami związanymi z zalewaniem tuneli próbnych lub samoczynnym zasypywaniem wyrobisk, prace kontynuowano do 1953 roku. W listopadzie podjęto bowiem decyzję o przerwaniu wszelkich robót. Zaledwie kilka miesięcy wcześniej ruszyła budowa (jak się później okaże) najdłuższego i jedynego odcinka metra powstałego według planów z lat 50.

NAC
Podziel się

Mowa o tunelu wychodzącym na powierzchnię w pobliżu ulicy Mieszka I (Targówek). Do dzisiaj w tym miejscu znajduje się hangar przeznaczony na zajezdnię metra, który po zalaniu wodą już wydrążonych tuneli stał się leżakownią win importowanych. Mimo oficjalnego zakończenia budowy metra w stolicy, prace w tym rejonie prowadzono aż do 1957 roku.

NAC
Podziel się
ycipk-3uvgtl

W latach 1954-1957 udało się postawić komorę rozjazdową o łącznej kubaturze ok. 7000 m sześciennych i wydrążyć korytarz o przekroju 6 metrów i długości 1270 metrów. Ciągnął się aż do dzisiejszego Centrum Handlowego „Wileńska”. Obecnie wszystkie pozostałości po tej budowie zostały zalane wodą gruntową.

W tym miejscu kończy się historia budowy metra głębokiego w Warszawie. O porażce ambitnych planów powstania nowoczesnego systemu komunikacji podziemnej zadecydowały głównie względy finansowe. O stołecznym metrze zaczęto myśleć na poważnie dopiero w latach 70., gdy nastąpił boom inwestycyjny, jednak znów brakowało środków, a drogi okazały się lepszym rozwiązaniem dla kupujących coraz więcej samochodów warszawiaków.

East News
Podziel się

Aż przyszły lata 80., a wraz z nimi potrzeba intensywnego rozwoju komunikacji zbiorowej w mieście, które miało stać się wzorem dla innych stolic Europy Środkowo-Wschodniej. Metro miały już wtedy m.in. Budapeszt (1970), Praga (1974) i Bukareszt (1979). 15 kwietnia 1983 roku wbito pierwszy pal na placu budowy I linii warszawskiego metra. Aby prace mogły w ogóle ruszyć, w lutym powołano Generalną Dyrekcję Budowy Metra. Odpowiadała ona zarówno za inwestora, jak i realizatora tej inwestycji.

ycipk-3uvgtl
East News
Podziel się

Pomimo wielu modyfikacji w trakcie robót (zaniechano budowy stacji A12 „Pl. Konstytucji” i A16 „Muranów”, notorycznie przesuwano termin zakończenia prac, co jakiś czas weryfikowano nakłady finansowe itd.) udało się oddać pierwszy odcinek 12 lat później – 7 kwietnia 1995 roku. Warszawiacy mogli wtedy pojechać od stacji Kabaty do Politechniki, a łączna długość tej trasy wynosiła 11 km.

East News
Podziel się

Kolejne stacje oddawano do użytku w latach: 1998 (Centrum), 2001 (Świętokrzyska i Ratusz), 2003 (Dworzec Gdański), 2005 (Plac Wilsona), 2006 (Marymont), 2008 (Słodowiec). Oficjalne otwarcie I linii metra nastąpiło 25 października 2008 roku, gdy o godzinie 16.03 na stację Młociny wjechał pierwszy pociąg z pasażerami. Ten przełomowy moment zakończył trwającą ćwierć wieku budowę pierwszej kolejki podziemnej w Warszawie.

East News
Podziel się

Poniżej porównanie projektu tzw. Metropolitenu w Warszawie (1925 rok) z "Planem Jakiego", zakładającym budowę III i IV linii metra (perspektywa nieokreślona).

Metro Warszawskie / Patryk Jaki
Podziel się

Przeczytaj też: Patryk Jaki chce wybudować kolejne dwie linie metra. Od Białołęki do Wilanowa

Widzisz coś ciekawego? Masz zdjęcie, filmik? Prześlij nam przez Facebooka na wawalove@grupawp.pl lub dziejesie.wp.pl

Zobacz wideo: Powstaniec ma jedno, proste marzenie. Możecie pomóc je spełnić

ycipk-3uvgtl
ycipk-3uvgtl
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-3uvgtl